In Almere maken de bussen gebruik van aparte busbanen die dwars door alle wijken van Almere lopen. Daarmee zijn we uniek. Geen last van verstopte wegen, altijd vrij baan. We zorgen daarmee dat het busvervoer bijzonder precies kan rijden. Die busbanen zijn eigendom van de gemeente Almere. Daarbij komen de bushokjes en het elektronisch systeem dat aangeeft welke bus er wanneer aankomt. Het is dan het speelveld voor de busonderneming die eens in de vier jaar gekozen wordt om een dienstregeling aan te bieden aan de inwoners. De gemeente heeft bij die aanbesteding een aantal wensen. Niet in de laatste plaats wat het allemaal gaat kosten, maar ook wie de beste dienstregeling aanbiedt en wat voor soort bussen gebruikt gaat worden. Immers, in deze tijd is er een wens om een groene dienstregeling aan te bieden. Dat dat niet altijd even makkelijk is blijkt wel uit alle problemen die ze in Lelystad hebben. Het opladen van al die elektrische bussen is toch wat lastiger dan gedacht en het is dan ook niet vreemd dat de Almere Partij, die zoals bekend een voorstander is van het gebruik van waterstof, gevraagd heeft of deze variant meegenomen kan worden in het onderzoek naar welke eisen er gesteld gaan worden voor de komende aanbesteding in Almere. Laten we er even van uit gaan dat we hier in Almere wel uitkomen en dat er tijdens de komende concessie gereden wordt met bussen die niet alleen milieuvriendelijk zijn maar die in de praktijk ook bruikbaar zijn.
Goed we hebben de busbanen en bussen, dan hebben we nog chauffeurs nodig. Die zijn wat minder beschikbaar dan vroeger, dus is het zaak het voor chauffeurs aantrekkelijk te maken om in Almere te rijden. Een passend salaris helpt natuurlijk, maar er komt wat meer bij kijken. Misschien is het u opgevallen, maar sinds kort zit een chauffeur in een soort hokje waar hij, zeker ’s avonds, nog eens de ruit omhoog kan zetten waardoor hij helemaal afgeschermd kan zitten. Verder zijn er camera’s aan boord en staat hij in verbinding met de centrale. Dat klinkt of er iets niet goed is. En dat klopt ook. Vroeger was het, en bij veel mensen nog steeds, de gewoonte de buschauffeur te groeten het bij in- en uitstappen. Tegenwoordig gunnen er nogal wat mensen de chauffeur geen blik waardig en checken in en gaan zitten. Buschauffeur is een soort minderwaardig beroep geworden. Was het alleen dat dan konden we er een blijmoedige ‘groet de buschauffeur’ campagne op loslaten, maar helaas. Soms is de man of vrouw die je keurig naar je bestemming brengt het slachtoffer van geweld dat voortkomt uit het niet in bezit hebben van een geldig vervoerbewijs, dronken reizigers, of complete mafklappers die er vanuit gaan dat de bus na acht uur ’s avonds toch gratis is. Niet gek dat die chauffeur zich opsluit in zijn hokje. Niet gek dat de NS een ingang naar het perron afsluit omdat het te vaak een zooitje is op het busstation eronder. Niet gek, want afgezien van een blijkbare ‘normale’ teloorgang van normen en waarden moest die busonderneming het met een budget doen waarmee ze die aanbesteding konden winnen en wordt er op kosten beknibbeld waar het kan. Het ‘service- en veiligheidsteam’ zie je te weinig in en rondom de bus. En aangezien door 'jongeren' de positie van dat ‘service- en veiligheidsteam’ wordt doorgegeven via whatsapp, is de opbrengst daarvan erg klein. Het zorgt er ook voor dat de gebruikersaantallen niet kloppen met de werkelijkheid. “Daar zouden ze wat aan moeten doen” is de onderbuikreactie die dan (terecht) vaak gegeven wordt. Maar wie is ‘ze’ eigenlijk?
Wel, dat is nog niet zo makkelijk. Hadden we al gezien dat busbanen, bushokjes en de elektronische bus info borden van de gemeente zijn, de kleurrijke lijninformatiezuilen zijn dat niet. Het onderhoud van bushokjes, de stoep, het vervangen van ruiten en legen van de prullenbakken wordt door de gemeente gedaan. Aangezien er in heel Nederland de nodige ruiten van bushokjes gesneuveld zijn rond de jaarwisseling betekende dat het wel even duurde voordat die vervangen waren. Wanneer de bushokjes er slecht bij liggen door fietswrakken, opengebroken prullenbakken (statiegeld!) en scheve tegels staat dat niet op de lijst van urgente problemen van de dienst die het onderhoud moet doen want die is voor de hele wijk verantwoordelijk en heeft genoeg te doen. En wanneer de zuil met reisinformatie weer eens foute informatie of geen informatie geeft of willekeurig staat te knipperen is het beeld van een verloederd busvervoer in Almere al snel compleet.
Goed, of liever gezegd niet goed. Wat kunnen we doen zodat die geweldig goede uitgangspositie van het busvervoer in Almere ook daadwerkelijk leidt tot een prima ervaring voor de reiziger?
In de eerste plaats gaat het over regie, de ‘ze’ die er wat aan zouden moeten doen. Wanneer de verantwoordelijke ambtenaren niet op de eerste rij zitten wat betreft onderhoud en veiligheid via de meldkamer van de busmaatschappij naar de onderbezette lokale politie gaat, is het zaak de regie op te pakken.
Als Almere Partij zijn wij voorstander van een centrale regie rol van de gemeente wat betreft openbaar vervoer. Dat betekent dat vanuit die rol niet alleen direct duidelijk is wat er niet klopt, maar ook dat er direct wat aan gedaan wordt (ja, voorrang dus bij de andere diensten).
Wat betreft veiligheid is het te gek dat de NS simpelweg een stuk van de stationstoegang afsluit. Gemeente zoek het maar uit dus. Ook de busmaatschappij sluit na 18:00 het kantoor op het station. In het weekend zelfs om 15:00. Vanuit die regie functie mag de gemeente eisen dat er zolang er bussen rijden direct toezicht is op het station. En iedereen die dacht dat het busvervoer gratis is zolang je maar intimiderend genoeg kijkt mag bedrogen uitkomen omdat bij de volgende halte hij opgewacht wordt door een functionerend ‘service- en veiligheidsteam’.
We hebben het mooiste bussysteem van Nederland. Het is dan ook niet meer dan normaal dat wij daar met veel plezier gebruik van kunnen maken.
Voor meer informatie:
contact@almerepartij.nl
06-12505099